15 noiembrie 2010

Revista "Ramuri", aparuta la 5 Decembrie 1905

Mergeam ieri cu Alina pe o strada pe langa Manastirea Casin, uitandu-ma la case... am gasit langa un cos de gunoi un pachet legat cu publicatii vechi.
L-am luat, l-am desfacut si am incercat sa citesc...
Textele care mi se par interesante am sa le scanez si am sa le pun pe blog.
Revista se numeste "Ramuri", e din Craiova, a aparut la 5 Decembrie 1905, eu am cateva numere din 1936 - 1938.
Azi am sa postez un articol din 1938:

+ REGINA MARIA
În momentul când închidem paginile revistei - dangate prelungi de clopote cad jalnic peste 'ntinsul tarii: Regina Maria nu mai este!
Înalt crin spiritual al monarhiei noastre - albă frumusete voevodala de stravechi basm românesc - reazim de granit al loialului Ferdinand în cumpene grele înger mângaietor si balsam matern al ranitilor, suferinzilor si îndoelnicilor refugiului din Moldova întâie si mare Regina a întregirii nationale si a tuturor românilor - astazi sufletul imperial al Reginei Maria, se rândueste între candelele nemuritoare ale eternitatii!
Cu mâna hotarîtoare de barbat aprig si cu minte ascutit - vazatoare a adâncilor sensuri ale soartei si realitatii, - Regina Maria a cetit limpede viitorul tarii sale si a pravalit o temelie de neclintit în asezamântul nou al României-Mari.
La coroana de Regina si la apoteoza de ctitor domnesc al României-Mari - destinul generos a adaos aureola magica de autentica scriitoare. Caci Regina Maria a fost o puternica poeta a prozei contemporane si o calda evocatoare a frumusetilor românesti.
Artista cu suflet de Regina - si Regina cu suflet de artist, imaginea împarateasca a Reginei Maria se va sculpta în amintirea vesnica a românilor, - strecurându-se alba si întaritor printre paturile de schingiuiti ai unitatii nationale, urmata de vioara dumnezeiasca a marelui George Enescu...
...Si'n dangâte prelungi de clopote tânguitoare, în violetul imens ce cade din hotare în hotare, tara întreaga îsi pleaca fruntea în tarâna, tara întreaga îsi închina durerea si tot rosul de foc al florilor arzatorului Iulie românesc, - relicvelor sfinte ale Reginei Maria !...

RAMURI.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu